loading...
نیاز جیب | قیمت روز خودرو موبایل تبلت لب تاپ بلیط
اطلاعیه سایت - تعطیلی سایت تا اطلاع ثانوی


به اطلاع عزیزان بازدیدکننده میرساند سایت نیاز جیب تا اطلاع ثانوی به روزنمی شود و فعالیت نخواهد داشت

آخرین ارسال های انجمن
admin بازدید : 856 سه شنبه 08 اسفند 1391 نظرات (0)

کاهش 7 درصدی قیمت‌ها تا 48 ساعت آینده؟

 در پی انتقاد رئیس جمهور از افزایش بیش از حد قیمت مصوب خودروها، فروش و پیش فروش خودرو با قیمت قطعی بر روی سایت فروش اینترنتی شرکت‌های خودروساز متوقف شد.

 

در ادامه مطلب ببینید

قرار است شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات خود را مورد بازنگری قرار دهند و به همین دلیل تا زمانی که قیمت‌های جدید اعلام نشود، فروش و پیش‌فروش خودرو با قیمت قطعی متوقف خواهد بود.
در فروش و پیش‌فروش قطعی، قیمت خودرو در قرارداد مشخص می‌شود و خودروساز موظف است خودرو را با قیمت مشخص شده به خریدار تحویل دهد، اما در حال حاضر که قرار شده قیمت‌ها مورد بازنگری قرار گیرد و کاهش یابد عرضه خودرو با نرخ‌های قبلی قابل قبول نخواهد بود.
در عین حال، پیش فروش خودرو با شرط تحویل خودرو به قیمت مصوب روز تحویل خودرو در حال انجام است.
به گفته غضنفری، وزیر صنعت قرار است شرکت‌های خودروساز قیمت جدید محصولاتشان را طی روزهای آینده اعلام کنند.
بر اساس گزارش فارس، مشتریان بازار خودرو معتقدند همانطور که خودروسازان در مدت 5 روز پس از مصوبه قیمت‌گذاری خودرو نسبت به افزایش قیمت‌ها و اعلام نرخ‌های جدید اقدام کردند، حال کاهش قیمت‌ها نیز باید با همان سرعت صورت گیرد.
به گفته مشتریان بازار خودرو، خودروسازان باید با کارشناسی دقیق نسبت به تعیین قیمت‌ها اقدام کنند و اینطور نباشد که با وجود افزایش نجومی قیمت برخی خودروها، تنها شاهد کاهش جزئی نرخ‌ها باشیم.
در جلسه اعضای کمیسیون صنایع با معاونان وزیر صنعت در مورد قیمت‌گذاری خودرو بر لزوم کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت مصوب خودروها تأکید شد که باید دید در نهایت چقدر از آن محقق خواهد شد.
در عین حال، دولت امروز نسبت به اصلاح یک بند از مصوبه قیمت‌گذاری خودرو اقدام کد که بر اساس آن، عبارت «بلافاصله پس از دریافت وجه از خریدار» جایگزین عبارت «در دوره های سه ماهه» شد و به این ترتیب، خودروسازان موظفند 95 درصد وجوه حاصل از مابه التفاوت قیمت محاسباتی با لحاظ نرخ ارز مبادله‌ای و قیمت تجاری را «در دوره های سه ماهه» به حسابی که توسط خزانه داری کل کشور اعلام می شود، واریز کنند.

کاهش قیمت رسمی محصولات ایران خودرو و سایپا
بعد از دستور رئیس‌جمهور و ابلاغ وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت برای بازنگری در قیمت‌گذاری خودروها، اکنون خبرها حکایت از آغاز روند کاهش قیمت خودرو با تصمیم‌گیری هیات مدیره دو خودروساز بزرگ کشور دارد که بر این اساس، نتایج مذاکرات خودروسازان در هیات مدیره، به احتمال زیاد کاهش 4 تا 7 درصدی قیمت خودرو را رقم خواهد زد.
یک مقام مسئول در صنعت خودرو با اشاره به اینکه در 48 ساعت آینده قیمت رسمی و کارخانه‌ای خودرو کاهش خواهد یافت و قیمت‌های جدید از سوی خودروسازان اعلام خواهد شد، گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته، قرار است قیمت خودرو در برخی از مدل‌ها 4 تا 5 درصد و در برخی از مدل‌های دیگر 6 تا 7 درصد کاهش قیمت را تجربه کند، این در شرایطی است که قیمت خودروهایی که توانایی خرید قشر متوسط و پایین جامعه در آنها بیشتر است، بیشتر از سایر قیمتها کاهش خواهد یافت.
این مقام مسئول اظهار داشت: هم اکنون قرار بر این است که خودروسازان کاهش قیمت را از طریق کاهش هزینه صورت دهند که جمع‌بندی آن، ظرف دو سه روز آینده مشخص خواهد شد.
وی اظهار داشت: در مجموع به نظر می‌سد که بتوان 2 تا 3 درصد از سود خودروسازان و 1 تا 2 درصد از هزینه‌های تولید را کاهش داد تا در مجموع در برخی از خودروها 4تا5 درصد و در برخی دیگر از خودروها 6 تا 7 درصد کاهش قیمت را تجربه کنیم.
این مقام مسئول افزود: در حال حاضر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ به منظور اجرای دستورات رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حال بررسی شیوه‌های کاهش قیمت در محصولات تولیدی خود هستند.
رئیس‌جمهور در مصاحبه یکشنبه هفته جاری خود با خبرنگاران خودروسازان را مکلف کرده بود تا قیمت را کاهش دهند که بر این اساس، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستوری به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در راستای دستور رئیس‌جمهور، اعلام کرده بود که شرایط برای بازنگری در قیمت فراهم شود.
این در شرایطی است که مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نیز کمیته تجدیدنظر در قیمت خودرو تشکیل داده و از سوی دیگر، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده بود که همانند سایرین منتظر است تا قیمت‌های جدید خودرو ابلاغ شود.
بر این اساس پیش‌بینی می‌شود علاوه بر اینکه قیمت خودرو از سوی خودروسازان در مدل‌های مختلف کاهش یابد، قیمت خودرو در بازار آزاد نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌های خودروسازان بزرگ برای افزایش عرضه، کاهش یابد.

عرضه 170 هزار دستگاه خودرو در اسفند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی برای تولید و عرضه 100 هزار دستگاه خودرو از سوی ایران‌خودرو و 70 هزار دستگاه از سوی سایپا خبرداد و گفت: روند کاهشی قیمت از روزهای آینده آغاز خواهد شد.
محسن صالحی‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان تضمین داد که بعد از کاهش قیمت خودرو که قرار است به دستور رئیس‌جمهور صورت گیرد، عرضه به صورت کافی به بازار صورت گیرد و نیاز مردم تامین شود؟ گفت: عرضه را واقعا باید از قیمت مستقل کرد. هیچ شرکتی در هیچ شرایطی حاضر نیست به خاطر درصدی پایین‌تر از قیمت مطلوب خود، عرضه را متوقف کند، چراکه هزینه‌های مترتب بر عدم عرضه، تامین منابع مالی و سایر هزینه‌های جانبی این اجازه را نمی‌دهد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تمام تلاش خودروسازان افزایش تولید و عرضه به بازار برای کاهش هزینه‌های مترتب بر تولید است، این در شرایطی است که اگر تاکنون تولید روند کاهشی داشته، به این دلیل است که هدایت جریان نقدینگی به صورت مناسبی به سمت تولید انجام نشده است.
وی تصریح کرد: همانگونه که در گزارش‌های مختلف نیز آمده است، با توجه به افزایش هزینه‌های مترتب بر تولید از جمله افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تامین مواد اولیه، انرژی و دستمزد و غیره، لازم است متناسب با آن سطح تسهیلات اختصاصی به تولیدکنندگان افزایش یابد.
صالحی‌نیا گفت: همچنین در مواردی عدم امکان تامین به موقع برخی از قطعات، در بخشی از تولیدات با محدودیت عرضه، در مقایسه با روال معمول خود مواجه شده که البته این موضوع در روزهای اخیر به شرایط بهتری در حال تغییر است.
وی اظهار داشت: این تصور که خودروسازان با کمبود عرضه، قیمت را به نفع خود در بازار افزایش دهند، صحیح نیست؛ بلکه خودروسازان در ماه پایانی سال تمام تلاش خود را خواهند کرد که با تولید بیشتر، عرضه را نیز بالا برند.
به گفته صالحی‌نیا، خودروسازان بزرگ متعهد شده‌اند که در ماه اسفند، حداکثر تولید و عرضه را به انجام برسانند که بر این اساس، سهم ایران خودرو، حدود 100 هزار دستگاه و سایپا 70 هزار دستگاه خواهد بود.
صالحی‌نیا با اشاره به روند کاهشی قیمت خودرو در روزهای آینده، ادامه داد: به نظر می‌رسد که دستور رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با کاهش قیمت، منافاتی با مصوبه ابلاغی دولت ندارد، ضمن اینکه سیاست همیشگی وزیر صنعت نیز این است که خودروسازان حتی‌الامکان هزینه‌ها را کاهش دهند و در نهایت، در قیمت محاسباتی شرایط براساس هزینه‌های واقعی تولید سنجش شود.
صالحی‌نیا با تاکید بر اینکه شورای رقابت وظیفه تدوین و ابلاغ نظام قیمت‌گذاری را بر عهده دارد، به مهر گفت: شورای مذکور می‌تواند دستورالعمل مربوطه را ابلاغ کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 386
  • کل نظرات : 123
  • افراد آنلاین : 29
  • تعداد اعضا : 80
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 77
  • بازدید امروز : 78
  • باردید دیروز : 128
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 583
  • بازدید ماه : 583
  • بازدید سال : 29,683
  • بازدید کلی : 826,996
  • کدهای اختصاصی