loading...
نیاز جیب | قیمت روز خودرو موبایل تبلت لب تاپ بلیط
اطلاعیه سایت - تعطیلی سایت تا اطلاع ثانوی


به اطلاع عزیزان بازدیدکننده میرساند سایت نیاز جیب تا اطلاع ثانوی به روزنمی شود و فعالیت نخواهد داشت

آخرین ارسال های انجمن
admin بازدید : 294 سه شنبه 24 بهمن 1391 نظرات (0)

قیمت خودرو در بازار به دنبال اعلام نرخ‌‌ جدید از سوی خودروسازان و سازمان حمایت، با روند افزایشی همراه شد و برخی خودروها رشد قیمت یك تا ۴ میلیونی یافتند.

قیمت انواع خودروها را در ادامه مشاهده کنید

در مورد تندر ۹۰ ایران خودرو مدل E۲ نیز باید به افزایش ۲ میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت ۳۷ میلیون تومان در بازار اشاره كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در حالی كه معاون وزیر صنعت پس از مصوبه دولت در مورد تغییر مبنای قیمت‌گذاری خودرو، بر كاهش قیمت در بازار به دنبال اجرای این مصوبه تاكید داشت، اما اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان و تصویب آن توسط سازمان حمایت باعث شد، تا قیمت‌ها در بازار نه تنها كاهش پیدا نكند، بلكه در برخی موارد نیز رشد قیمت اتفاق افتاد.

در چنین شرایطی، قیمت مصوب برخی خودروها بالاتر از نرخ بازار آزاد بوده كه همین مساله باعث شده، تا قیمت این نوع خودروها در بازار آزاد افزایش یابد.

در عین حال، مصوبه خودروسازان در مورد قیمت‌گذاری برخی خودروها بالاتر از نرخ بازار آزاد خلاف مصوبه دولت در مورد قیمت‌گذاری خودرو است، زیرا طبق این مصوبه، قیمت‌های جدید باید در محدوده قیمت محاسباتی خودرو و نرخ بازار آزاد باشد.

بر این اساس، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ طی روزهای اخیر با افزایش ۲ میلیون تومانی در بازار همراه شده و به قیمت ۳۷ میلیون تومان رسیده است.

همچنین پژو ۴۰۵ با رشد یك میلیون تومانی قیمت در بازار، این روزها ۲۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

افزایش قیمت رانا نیز در بازار یك میلیون تومان بوده و قیمت این خودرو به ۳۶ میلیون تومان رسیده است.

در مورد تندر- ۹۰ ایران خودرو مدل E۲ نیز باید به افزایش ۲ میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت ۳۷ میلیون تومان در بازار اشاره كرد.

قیمت مدل E۱ این خودرو نیز در بازار یك میلیون تومان افزایش یافته و به ۳۳ میلیون تومان رسیده است.

قیمت ویتارا نیز كه هنوز نرخ جدیدی برای آن مصوب نشده، در این مدت با رشد ۳ میلیون تومانی به ۱۲۳ میلیون تومان رسیده است.

در مورد محصولات سایپا نیز می‌توان به افزایش ۵/۲ میلیون تومانی قیمت تیبا و عرضه آن به قیمت ۲۲ میلیون تومان اشاره كرد.

افزایش قیمت محصولات خانواده پراید نیز در پی قیمت‌گذاری جدید این خودروها از سوی شركت سایپا بین ۳ تا ۴ میلیون تومان بوده است، به طوری كه قیمت سایپا ۱۱۱ مدل SX با رشد ۳ میلیون تومانی به ۱۹/۵ میلیون تومان در بازار رسیده و این افزایش قیمت در مورد سایپا ۱۳۱ مدل SX نیز ۴ میلیون تومان بوده است كه در حال حاضر ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

طی روزهای اخیر قیمت سایپا ۱۳۲ مدل SX نیز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته و به ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت تندر- ۹۰ مدل E۲ پارس خودرو نیز با رشد یك میلیون تومانی به ۳۷ میلیون تومان رسیده است.

قیمت ماكسیما هم ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و این روزها ۱۱۵ میلیون تومان معامله می‌شود.
در مورد مگان نیز كه بحث قیمت‌گذاری ۷۵ میلیون تومانی این خودرو از سوی شركت پارس خودرو مطرح است، باید به رشد ۸ میلیون تومانی قیمت آن در بازار و عرضه این خودرو به قیمت ۸۴ میلیون تومان اشاره كرد.

چند روز پیش قیمت‌های جدید خودرو‌سازان تعیین ودر سامانه ۱۲۴ ثبت شد. به این ترتیب خواسته اصلی خودرو‌سازان یعنی رساندن قیمت كارخانه به بازار آزاد محقق شد. آنها می گفتند اگر خواسته شان عملی شود مثل موسی بساط بازار آزاد را برمی چیدند و جلوی رانت و سود جویی‌ها گرفته می‌شود. با این وجود برخلاف آنچه آنها وعده داده بودند. قیمت بازار آزاد نه تنها كاهش نیافت بلكه بالاتر هم رفت.

حالا صدای اعتراض برخی بلند شده و رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف كنند‌گان گفته مردم خودرو نخرند تا كارخانه ها مجبور به كاهش قیمت شوند اما محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان گفت: برای كاهش قیمت‌های بازار باید مدتی صبر كرد و مدتی طول می‌كشد. باید افزایش قیمت ها با هماهنگی آنها انجام می شده و این نرخ‌های فعلی نمی تواند ضامن بالا رفتن میزان تولید باشد.

قیمت ها افزایش یافت
روز شنبه كسانی كه دنبال خرید خودرو بودند دوباره با افزایش عجیب قیمت ها مواجه شدند. ۲۰۶ تیپ ۲ با دو میلیون تومان افزایش به ۳۷ میلیون تومان رسید. تندر ۹۰مدل E۲ هم با دومیلیون افزایش به ۳۷ میلیون تومان رسیده است. تیبا به ركورد ۲۲ میلیونی رسید و خانواده پراید هم به ركورد شكنی‌های پیاپی خود ادامه دادند. مثلا سایپا ۱۳۲ مدل SX به قیمت ۱۸ میلیون ۷۰۰ هزارتومان رسید.

در خانواده خودرو‌های گرانتر هم ماكسیما به ۱۱۵ میلیون ویتارا با رشد سه میلیون تومانی به ۱۲۳ میلیون تومان رسید. مگان ورانا هم به ترتیب به ۸۴ و ۳۶ میلیون تومان رسیدند.

چه كسانی اعتراض دارند؟
اولین كسی كه در انتقاد از خودروسازان پیش قدم شده سید‌محد جعفری رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفق كنندگان است. البته این انجمن با خود سازمان حمایت از حقوق مصرف كنند‌گان و تولید كنند‌گان كه مدتهای متوالی تعیین كننده قیمت خودروها بود متفاوت است حامیان حقوق مصرف كنندگان در حقیقت یك تشكل غیر دولتی است كه از آبان ماه سال گذشته تشكیل شده رئیس هیئت مدیره این انجمن دیروز با گلایه از خودرو‌سازان گفته متأسفانه با وعده های داده شده برای كاهش قیمت خودرو در بازار آزاد خودرو‌سازان قیمت محصولات خود را به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش و ره قیمت های بازار رساندند.

وی با بیان اینكه بررسی ها نشان می‌دهد قیمت‌های جدید خودرو‌سازان تنها ۵درصد زیر قیمت بازار تعیین شده توضیح داد : این در حالی است كه در مصوبه جدید قیمت‌گذاری قید شده كه قیمت تجاری خودروها باید حدفاصل قیمت محاسباتی و بازار تعیین شود و مطمئناً این حد فاصل نباید ۵درصد زیر قیمت بازار باشد رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف كنندگان گفت: پیش از این بارها هشدار داده بودیم كه اختیار قیمت‌گذاری خودرو نباید به خودروسازان واگذار شود امام متأسفانه در مصوبه جدید این اتفاق افتاد.

برخی خودروسازان با آگاهی از این مصوبه از چند هفته پیش عرضه خودرو را متوقف كردند تا با رشد بیش از حد و غیر واقعی قیمت ها در بازار آزاد بتوانند نرخ رسمی محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین كنند. او در پایان با هشدار به خودرو سازان گفت: در صورتیكه خودرو‌سازان قیمت جدید را كاهش ندهند به عنوان مدافع حقوق مصرف كنندگان با آنان برخورد خواهیم كرد. از مصرف كنندگان می‌خواهیم تا فعلا از خرید خودرو خود‌داری كنند تا خودرو‌سازان مجبور به كاهش قیمت‌ها شوند از سوی دیگر مجلس هم اعلام كرده وارد موضوع می شود.

رئیس كمیسیون صنایع مجلس نیز از بررسی موضوع افزایش قیمت خودرو در جلسه این هفته این كمیسیون خبر‌ داده است. به گفته رضا رحمانی با توجه به افزایش قیمت خودرو كمیسیون صنایع در نظر دارد تا در جلسه روز سه شنبه این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد.

پیش فروش مقصر اصلی است
برای كسب اطلاع دقیق‌تر از اوضاع بازار و دلایل بالا رفتن قیمت خودرو در بازار آزاد با یكی از اعضای اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تماس گرفتیم. یوسفی دلایل این اتفاق را اینگونه توضیح می‌دهد: كاهش قیمت خودروها در بازار آزاد در صورتی می توانست انجام بپذیرد كه فروش خودرو‌سازها به صورت نقدی باشد اما در حال حاضر خودرو‌های پیش فروش با قیمت مصوب فروخته می‌شود همین ماجرا سبب شده تا عرضه و تقاضا با یكدیگر برابر نباشد. و قیمت‌ها افزایش پیدا كند در واقع این روند به نفع كارخانه ها شد و به ضرر خریداران و در صورت ادامه روند كنونی افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد كرد.

اندكی صبر تا كاهش قیمت
دبیر انجمن قطعه سازان در پاسخ به این سوال كه چرا برخلاف وعده خودرو‌سازان قیمت‌ها در بازار آزاد بالا‌رفته است می گوید: باید مدتی صبر كرد تا قیمت گذاری‌های جدید تأثیر خود را روری بازار آزاد نشان دهد او در مورد مشكلات خودرو‌سازان توضیح داد باید موانع پیش روی خودرو‌سازان برداشته شود تا تولید جانی دوباره بگیرد.

در حال حاضر موانعی وجود دارد كه عملاً به معنی تعطیلی تولید است مثلاً اینكه برای واردات قطعات باید ۱۳۵ درصد قیمت كالا پول نقد با ارز ۲۵۰۰ تومانی پرداخت شود یعنی به ۲۸ برابر میزان سابق نقد‌ینگی مورد نیاز است از سوی دیگر فشار‌های بیمه و دارایی و بانك هم روی دوش خودرو سازان و قطعه سازان است اگر این شرایط فراهم شود هم میزان تولید بالا می‌رود و هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم قیمت‌ها پایین می آید.

شورای رقابت: افزایش قیمت‌ها غیر‌قانونی است
كلاف افزایش قیمت‌ها وقتی پیچیده‌تر می‌شود كه بدانیم شورای رقابت به عنوان متولی اصلی قیمت گذاری خودروها در این افزایش قیمت‌ها نقشی نداشته و خودروسازان بدون هماهنگی های لازم قیمت ها یخود را افزایش داده اند در همین رابطه جمشید پژویان رئیس شورای رقابت معتقد است هفته گذشته رئیس جمهور در نامه دستور داد كه تعیین قیمت خودروها به عهده شورای رقابت است و هیچ كس حق ندارد در وظایف شورا دخالت كند این افزایش قیمت‌ها بدون هماهنگی و اجازه شورای رقابت صورت گرفته و این شورا می توانند بابت فروش هر‌كدام از خودروها جریمه‌ای را تأیین كند.

شورای رقابت سعی می كند فضای اقتصادی را ملتهب نكند اما در جلسه بعدی اعضای شورا این افزایش قیمت‌ها تصمیم گیری صورت می‌گیرد دكتر پژویان معتقد است كه این افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان منطقی نیست و راه اصلی در افزایش تولید است. من تصور می كنم این افزایش قیمت ها زیاد است و در درجه اول باید ظرفیت تولید كارخانهها به ظرفیت اسمی برسد تا اینگونه سود‌های میلیاردی از جیب مصرف كنندگان پرداخت نشود. چرا برخلاف وعده‌های قبلی داده شده افزایش قیمت‌ها باعث پایین آمدن قیمتهای بازار نشد.

رئیس شورای رقابت در این باره اینگونه پاسخ می‌دهد در كجای دانش اقتصاد آمده كه با افزایش قیمت در كارخانه ها قیمت‌های بازار آزاد كاهش پیدا می‌كند با این افزایش قیمت‌ها اگر قیمت خودروها در بازار آزاد بیشتر از این افزایش پیدا نكند قطعاً كاهش هم نخواهد یافت. مهمترین راه حل در افزایش تولید است و تا زمانیكه كارخانه ها تولیدات خود را بالا نبرند قیمت‌ها در بازار كاهش پیدا نخواهد كرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 386
  • کل نظرات : 123
  • افراد آنلاین : 51
  • تعداد اعضا : 80
  • آی پی امروز : 137
  • آی پی دیروز : 77
  • بازدید امروز : 171
  • باردید دیروز : 128
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 676
  • بازدید ماه : 676
  • بازدید سال : 29,776
  • بازدید کلی : 827,089
  • کدهای اختصاصی