loading...
نیاز جیب | قیمت روز خودرو موبایل تبلت لب تاپ بلیط
اطلاعیه سایت - تعطیلی سایت تا اطلاع ثانوی


به اطلاع عزیزان بازدیدکننده میرساند سایت نیاز جیب تا اطلاع ثانوی به روزنمی شود و فعالیت نخواهد داشت

آخرین ارسال های انجمن
admin بازدید : 1438 شنبه 11 آذر 1391 نظرات (0)

MVM110 بخريم يا سايپا 111 ؟؟

مقایسه این دو خودرو

 

  

خودروهاي زير 14 ميليون تومان در بازار به خودروهاي ارزان قيمت معروفند هر چند که تنوع زيادي ندارند و تنها به خودروي پرايد و MVM-110 خلاصه مي‌شود، دو خودرويي که در کلاس خودروهاي کوچک قرار دارند. اين دو خودرو مورد توجه افراد زيادي قرار دارند افرادي که قدرت خريد خودروهاي گران قيمت را ندارند و يا اينکه از پس هزينه‌هاي بالاي تعمير و نگهداري آنها بر‌نمي‌آيند. اما خريداران اين خودروها فقط به اينجا ختم نمي‌شوند چرا که افراد زيادي هم هستند که اين خودروها را به عنوان خودروي دوم خانواده بر‌مي‌گزينند چرا که استهلاک پايين و همچنين کم مصرف بودن اين خودروها آنها را براي تردد شهري مناسب جلوه مي‌دهد البته ابعاد کوچک بدنه آنها را نيز نبايد از ياد برد .

پرايد روي پلت‌فرمX100
خودروي پرايد سال‌هاست که در کشور ما توليد مي‌شود. اين خودرو در طول چند سال اخير بار‌ها دستخوش تغيراتي هر چند جزئي قرار گرفته است که تغيير چراغ‌ها و يا فرم بدنه در نمونه 141 از مهمترين اين تغيرات است. اين خودرو از موتوري به حجم دقيق 1323 سي‌سي بهره مي‌برد که اين موتور کم حجم توانايي توليد 63 اسب‌بخار قدرت را در دور موتور 5500 دارد. همچنين گشتاور توليدي اين موتور 103 نيوتن‌متر در 2800 دور بر دقيقه است. اين موتور در انواع پرايد‌ها از 131 گرفته تا 111‌، 132 و 141 مشترک بوده و تغييري ندارد. اما خودروي موردنظر ما سايپا 111 است خودرويي که در نماي جلو شبيه به پرايد 132 بوده و در نماي عقب نيز تفاوت‌هاي زيادي با ‌هاچ‌بک‌هاي قديمي دارد.اين خودرو در حال حاضر بر روي پلت‌فرم X100 ساخته مي‌شود. اما خودروهايي که بر روي پلت‌فرم X100 ساخته مي‌شوند. از نظر ايمني کمي قوي‌تر از محصولات قبلي هستند به طوري که کف خودروهاي جديد پرايد با بافت‌ها و ورق‌ها جديد فلزي که استحکام بهتري دارند ساخته مي‌شود. داخل درهاي کناري پرايد گاردي قرار گرفته تا ايمني خودرو را در تصادفات به خصوص از بغل بالا ببرد. ستون‌ها نيز محکم‌تر شده است . اکسل‌هاي پرايد در پروژه X100 با قطر بيشتر تقويت شده‌اند. همچنين قسمت اتصال کاپوت به اتاق نيز تقويت شده تا در تصادفات اجزاي کاپوت به داخل اتاق نيايد. در داخل داشبورد نيز گاردهايي تعبيه شده تا در تصادفات از سرنشينان محافظت بيشتري ‌کند. موکت‌هايي براي کف خودرو طراحي شده که حرارت و صدا کمتر به داخل اتاق راه پيدا کند. با توجه به اين تغييراتي که در خودروي پرايد به وجود آمده مي‌توان خريد آن را کمي معقول دانست. همه اين تغيرات سبب شده تا وزن اين خودروي محبوب 50 کيلوگرم افزايش پيدا کند که بالطبع موجب بالا رفتن مصرف سوخت آن خواهد شد .
پرايد ‌هاچ‌بک از اوايل توليد در شرکت سايپا بيشتر جوانان را به سمت خود جذب ‌کرد. اين خودرو قابليت اسپرت شدن را دارد و تغييراتي از قبيل نصب رينگ‌هاي آلومينيومي و تغييرات ظاهري ديگر زيبايي خاصي را به اين مدل مي‌بخشد اما در طراحي جديد چراغ‌هاي عقب کوچک‌تر شده و شکل ظاهري آن نيز تغيير کرده که البته اين تغييرات زياد به مذاق جوانان خوش نيامده و همانند مدل‌هاي قبل طرفدار زيادي ندارد به گونه‌اي که در اوايل ورود مرواريد و توقف توليد ‌هاچ‌بک‌هاي نسيم قيمت نسيم بسيار بالا رفته بود و از قيمت مرواريد با آن همه امکانات هم بالاتر بود . اما به هر حال بايد قبول کرد که توليد نسيم متوقف شده و بايد با اين ظاهر نه چندان جذاب در عقب اين خودرو کنار آمد. اما تغيرات در آن به همين جا ختم نمي‌شود. يکي از بزرگترين ايراداتي که به پرايد‌ها وارد بود صندلي‌هاي نامناسب آت بود که در طول مسير موجب ناراحتي راننده و سرنشينان مي‌شد اين مشکل در 111 مرتفع شده است چرا که در اين خودرو از صندلي‌هاي بسار راحتي نسبت به قبل استفاده مي‌شود که نصب آنها توانسته رضايت مشتريان را در بر‌داشته باشد .
صندلي‌هاي عقب اين خودرو قابليت تا شدن را دارد که در صورت کمبود فضاي بار مي‌توان با تا کردن صندلي از فضاي بار بيشتري بهره برد. شايد اگر اين خودرو با ظاهر نسيم ولي امکانات و تريم داخلي جديد به بازار عرضه مي‌شد با اقبال زيادتري روبه‌رو مي‌شد و مي‌توانست به صدر جدول فروش محصولات سايپا برسد هر چند که ‌هاچ‌بک بودن و نداشتن صندوق بار همچنين عدم قابليت دوگانه‌سوز‌شدن نقطه ضعفي براي مرواريد محسوب مي‌شود ولي با توجه به تغييرات اعمال شده ‌توانست به موفقيت نسبي دست پيدا کند و هم‌اکنون يکي از محصولات پر فروش سايپاست در مورد کابين هم ادوات به کار رفته کيفيت بيشتري دارند و با توجه به نصب داشبورد جديد، سر و صداي داشبورد به کلي حذف شده است. با نصب فرمان هيدروليک نيز رانندگي با اين خودرو به خصوص در شهر راحت‌تر از قبل شده است هر چند که براي بهره بردن از فرمان هيدروليک مي‌بايست هزينه بيشتري پرداخت شود. نصب ترمز ABS نيز به بالاتر رفتن سطح ايمني خودرو کمک شاياني داشته و مي‌توان با اطمينان بيشتر ي پا را بر روي پدال ترمز فشرد .
MVM110
اين خودرو در کنار پرايد جزء ارزان‌ترين‌هاي بازار به حساب مي‌آيد البته آنقدر‌ها هم ارزان نيست و نمونه چهار سيلندر اتوماتيک آن به 12 ميليون تومان نيز مي‌رسد .
اين خودرو در حقيقت جايگزيني براي دوو ماتيز بود که در ابتداي کار با نمونه 3 سيلندر راهي بازار شد اما چندي بعد نمونه چهار سيلندر آن نيز با گيربکس دستي و اتوماتيک به بازار آمد .
موتوري چهار سيلندر 16 سوپاپ که حجم دقيق آن 1083 سي‌سي بوده و قادر است 67 اسب‌بخار قدرت را در 6000 دور بر دقيقه توليد کند . گشتاور توليدي اين موتور نيز 90 نيوتن‌متر در 3500 تا 4000 دور بر دقيقه است. 10 کيلوگرم از نمونه 3 سيلندر و همچنين پرايد 111 سنگين‌تر بوده و وزن آن به 890 کيلوگرم مي‌رسد .
اگر بخواهيم نگاهي کلي به اين خودرو داشته باشيم خواهيم ديد که طراحي آن چه در بيرون و چه در کابين تفاوتي با نمونه 3 سيلندر نداشته و تنها رنگ تريم داخلي آن کمي دچار تغيير شده است البته غربيلک فرمان نيز از اين قاعده مستثني نيست .
MVM110
در اين چند سال اخير توانسته ايرادات خود را تا حد زيادي برطرف سازد. اين خودرو تنها در نمونه ‌هاچ‌بک عرضه مي‌شود و همانند پرايد از تنوع زيادي برخوردار نيست اما نمي‌توان تنوع موتور و گيربکس آن را نسبت به پرايد ناديده گرفت . MVM از مصرف سوخت پاييني بهره مي‌برد و سواري با آن در شهر بسيار راحت است چرا که ابعاد کوچک فرمان بسيار نرم وآينه‌هاي بزرگ جانبي اين خودرو را به يک وسيله نقليه مناسب براي شهر تبديل کرده است .
فضاي کابين اين خودرو برخلاف ظاهرش جادار است و از صندلي‌هاي راحتي سود مي‌برد. اين خودروي کوچک داراي بدنه‌اي با استحکام بالاست و در تصادفات از خود مقاومت زيادي را نشان مي‌دهد. در اوايل حضورش در بازار با مشکل کمبود قطعه دست و پنجه نرم مي‌کرد اما در حال حاضر قطعات آن در بازار موجود هستند هر چند که قيمت آنها همانند قطعات پرايد ارزان نيست و همانند پرايد هم فراوان نيستند اما آنقدر‌ها هم گران نيست. اين خودروي کوچک سواري خوبي را ارائه مي‌دهد اما با بالا رفتن ضريب ايمني پرايد و امکانات آن راه دشواري را پيش‌رو دارد هر چند که اين خودرو در سواري شهري بسيار خوش‌دست‌تر از پرايد است اما استهلاک پايين پرايد را نمي‌توان نا ديده گرفت .
اين خودرو نيز همانند پرايد111 قابليت دوگانه‌سوز شدن را ندارد اما از نظر مصرف سوخت کاملاً اقتصادي‌تر از پرايد است به خصوص اينکه از موتوري 16 سوپاپ بهره مي‌برد که تعداد سوپاپ‌هاي بيشتر به ‌مصرف سوخت کمتر کمک زيادي مي‌کنند . MVM از امکانات مناسبي بهره مي‌برد که شامل ترمز ABS ، سيستم ضد‌سرقت، قفل مرکزي همراه با ريموت کنترل، فرمان هيدروليک، سيستم پخش MP3 با پورت USB و چهار بلندگو، آينه‌ها و شيشه‌هاي برقي اتوماتيک، مه‌شکن جلو و عقب، بالابر خودکار شيشه‌ها در صورت فراموشي و کامپيوتر سفري مي‌شود .
نتيجه‌گيري
هر دو خودرو براي رانندگي شهري مناسب بوده و از نظر قيمتي نيز جزء ارزانترين‌ها هستند اما نکته‌اي که در اينجا وجود دارد امکانات بيشتر MVM و هزينه کمتر تعمير و نگهداري پرايد است. هر دو خودرو داراي ابعادي کوچک بوده و براي خانواده‌هاي پر‌جمعيت مناسب نيستند . MVM از مصرف سوختي کمتر و پرايد از قطعاتي ارزان‌تر بهره مي‌برند .


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 386
  • کل نظرات : 123
  • افراد آنلاین : 51
  • تعداد اعضا : 80
  • آی پی امروز : 274
  • آی پی دیروز : 77
  • بازدید امروز : 461
  • باردید دیروز : 128
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 966
  • بازدید ماه : 966
  • بازدید سال : 30,066
  • بازدید کلی : 827,379
  • کدهای اختصاصی